Multifunctioneel Centrum Costuleni

In het Oost-Roemeense dorp Costuleni wil Breath Care for Kids een centrum bouwen waar kinderen buiten schooltijden terechtkunnen. Nu hangen veel van de jongens en meisjes uren op straat rond doordat hun ouders noodgedwongen ver weg werken en pas ’s avonds laat thuis komen. De kinderen moeten zich maar zien te redden. Breath vindt dat de kinderen opvang en aandacht verdienen.

Het is een project dat door Stichting Alexander Helpt Roemenië (SAHR) in gang is gezet. In overleg is besloten dat het onder de vlag van Breath Care for Kids verder gaat. Initiatiefnemers van SAHR, zoals voorzitter Jan Tielen, blijven nauw betrokken. Net als Suzanne Vonk, die zich onder meer voor de fondsenwerving inzet.

Historie

Het idee voor het multifunctioneel centrum ontstond door de contacten die Stichting Alexander Helpt Roemenië had in Oost-Roemenië, het armste deel van het land. Een enthousiaste groep inwoners van Costuleni wilde iets op touw zetten om de jeugd van het dorp op te vangen en hen een goede basis te geven voor hun toekomst. Door de armoede in de regio en het gebrek aan werk zijn in veel gezinnen vader én moeder lange dagen van hun huis omdat ze in de grote stad een baantje hebben. De kinderen worden buiten schooltijd aan hun lot overgelaten en hangen veel op straat rond.

Toekomst opbouwen

In het toekomstige gebouw zullen dagelijks zestig tot tachtig kinderen (in de leeftijd van 2 tot 14 jaar) worden opgevangen. De bedoeling is dat ze daar de tijd voor, tussen en na school prettig en zinvol besteden. Met gelegenheid om te spelen, te leren samenwerken en lessen te volgen die aansluiten op de lesstof die ze op school krijgen.

“We willen hen ervan bewust maken dat leren belangrijk is en ook leuk kan zijn, en dat ze daarmee een goede toekomst kunnen opbouwen”, vertelt Suzanne Vonk. De Rotterdamse doet samen met Michael Poolman de projectcoördinatie van het multifunctioneel centrum in Costuleni.

Bindende factor

Het gebouw is gepland naast de kleuterschool van Costuleni. Als het aan Breath ligt zal het meer functies vervullen dan alleen kinderopvang. Het zal een sociale en bindende rol vervullen, zo is de opzet. ’s Avonds zullen ouderen er terecht kunnen om te eten en kunnen vrouwen er samenkomen om te breien; die producten kunnen dan verkocht worden.

Sponsoracties

SAHR heeft al 30.000 euro ingezameld voor Costuleni. In totaal is 150.000 euro nodig voor de bouw en inrichting van het centrum. Na opening neemt de gemeente, die ook al de grond heeft toegezegd, de exploitatie voor zijn rekening.

De afgelopen maanden zijn benut om het ontwerp van het gebouw te maken. De tekeningen zijn klaar. Het beleidsplan is naar verwachting in november gereed.

Vervolgens start de fondsenwerving om het ontbrekende geld in te zamelen. Diverse acties worden momenteel uitgedacht en voorbereid. “Het streven is dat de teller eind 2013 op 150.000 euro staat”, aldus Suzanne Vonk. “Dan kan de bouw in het voorjaar van 2014 starten.”