Sparta Rotterdam Kinderdorp

Op 14 december 2002 werden de eerste drie huizen van een vriendelijk roodwit dorpje in Techirghiol Roemenie geopend. Hier was enorm veel werk aan vooraf gegaan. In 2000 kregen wij de beschikking over een stuk grond in Techirghiol. De grond is beschikbaar gesteld door de gemeente Techirghiol en na een overeenkomst met de Roemeense Kinderbescherming hebben wij besloten om een kinderdorp voor gehandicapte kinderen op te zetten. Wij hebben op een dag in 2000 de keien en allerlei obstakels verwijderd van het stuk grond en met het neerzetten van een bord dat wij daar het Sparta Rotterdam Kinderdorp gaan bouwen werd er daadwerkelijk gestalte gegeven aan de realisatie daarvan.

Zondag 2 oktober 2005 is in de historie van Breath voor altijd een memorabele dag: Samen met 75 Roemeense en Nederlandse genodigden werd het Medisch Centrum van het Sparta Rotterdam Kinderdorp geopend met het hijsen van de Roemeense-, de Nederlandse- en uiteraard de Breathvlag. De ceremonie werd voltrokken door de kinderen van het Sparta Rotterdam Kinderdorp. Het Kinderdorp kon overgedragen worden aan de Roemeense Kinderbescherming.

Het gebouw is de voltooiing van een zeer ambitieus Breathproject. Het Kinderdorp biedt onderdak aan 42 permanente bewonertjes. Tevens kunnen 60-70 kinderen uit de regio gebruik maken van de diverse medische faciliteiten waaronder een ruimte voor fysiotherapie, kinotherapie, psychologie en logopedie. In de kelderruimte is een uitgiftepunt voor kleding, speelgoed en allerlei hulpmiddelen voor de bevolking van het 9 km ten zuiden van Constanta gelegen Techirghiol.

Op de begane grond bevindt zich de aula waar vergaderingen, verjaardagsfeestjes van de kinderen, kerkdiensten, kerstvieringen en vele andere activiteiten plaatsvinden. Aanvankelijk zouden in het Sparta Rotterdam Kinderdorp 30 kinderen worden gehuisvest. Later kwam het verzoek van de Kinderbescherming om ook 12 andere kinderen in het Medisch Centrum te huisvesten. De kinderen waren letterlijk van de straat gehaald. Het bestuur van Breath besliste snel in het voordeel van deze kinderen zodat zij nu ook een fatsoenlijk dak boven hun hoofd hebben. De Kinderbescherming breidde het personeel uit zodat er nu in totaal 30 mensen werkzaam zijn om de kinderen te verzorgen. Het is mooi om te constateren dat het dorpje op volle toeren draait en de kinderen volop gebruik maken van de geboden faciliteiten.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door:

en vele andere sponsoren.