Wie zijn we?

Op 15 november 1995 richtten kinderarts Diederik van Heemstra en Nico de Borst stichting Breath op. Nico de Borst liep diverse marathons in het shirt van zijn  voetballiefde Sparta Rotterdam. Dat bracht zoveel positieve publiciteit met zich mee dat hij besloot er geld voor goede doelen mee in te zamelen.
De Borst en Van Heemstra besloten hun krachten te bundelen om zo kwetsbare kinderen te kunnen helpen die zij op hun reizen door Oost-Europa ontmoetten. Zij kozen de internationale naam 'Breath' (lucht) omdat er voor het marathonlopen 'breath' nodig was én zij met de opbrengsten daarvan hulpbehoevende kinderen 'breath' willen geven.

Breath Romania

Op 19 februari 2001 heeft Breath de Roemeense zusterstichting Fundatia Breath Romania opgericht. In het bestuur hebben vier Nederlanders en drie Roemenen zitting. Deze Nederlandse meerderheid zorgt voor een solide organisatorische constructie en biedt tevens diverse fiscale mogelijkheden. De bestuursleden zijn: Olgun Seitcadil, Petrus Grigore, Pantu Aurel, Paul van den Eijnden, Rene Zijderman, Michael Poolman en Nico de Borst.

Breath Ukraine

In navolging van Breath Nederland en Breath Romania werd op 18 juli 2006 Breath Ukraine opgericht volgens dezelfde constructie als Breath Romania. Het bestuur bestaat uit Alexander Dreval, Nikolai Kuleba, Oleg Ovechko, Michael Poolman, Evgeny Levchenko, Bon Jongste en Nico de Borst.

Breath Georgia

Op 13 juli 2007 is in Georgië ook Breath Georgia opgericht. Het stichtingsbestuur bestaat uit Ana Chachkunashvili, Michael Poolman en Nico de Borst.  De voormalige First Lady van Georgie, Sandra Roelofs, haar vader Eduard Roelofs en de Georgische topvoetballer  en tevens Minister van Energie, Kakha Kaladze, ondersteunen onze organisatie in Georgie.