Blindeninstituut Constanta

Constanta, zusterstad van Rotterdam, heeft een zeer actieve Blindenvereniging. De   eigenaar van het blindencentrum dreigde de vereniging op straat te zetten.
Aan Breath werd medewerking gevraagd in het realiseren van nieuwe huisvesting. In samenwerking met diverse belangenorganisaties voor blinden in Nederland konden wij
€ 64.000 toezeggen voor de bouw van een nieuw blindeninstituut. Stichting Wilde Ganzen vermeerderde dit bedrag tot maar liefst € 78.000.
In november 2006 reisde een bestuursdelegatie van Breath af naar Constanta om aanwezig te zijn bij de gedenkwaardige opening van het instituut. Voorzitter Breath Nico de Borst en voorzitter Blindenvereniging Constanta, Dhr. Pop, verrichtten samen met de Prefect de openingsceremonie.

Onder grote belangstelling van prominenten, blinden, Roemeense pers en een filmploeg van de IKON werd een lint in de Roemeense nationale kleuren doorgeknipt. Daarnaast werden diverse toespraken gehouden waarin noodzaak werd benadrukt van het nieuwe instituut. Ook werd dank uitgeproken aan de diverse organisaties die het realiseerden. Nico de Borst hield zijn toespraak tot groot genoegen van de toehoorders in het Roemeens.